Szerző:
Tar Sándor, Tarné Földesi Ibolya
Rövid leírás: A foglalkozást érdemes tömbösített órák keretében vizsgatréning formájában megszervezni
Leírás: Javasoljuk, hogy a feladatsor részfeladatait vagy ahhoz hasonló feladatokat már korábban gyakorolják a tanulók.
Ha már kellő rutinnal rendelkeznek, akkor érdemes a komplex feladatsort egészében vizsgatréning formájában megoldani. Ehhez érdemes 5 egymást követő (tömbösített) órát biztosítani. Ha ez nem lehetséges, akkor megtartható két, három részletben is. A körülmények minél inkább hasonlítsanak a vizsgázás körülményeire, hangulatára, feltételeire. Jó, ha behívunk egy másik kollégát is – akár csak öt percre –, aki eljátssza a vizsgabizottsági tag vagy az igazgató szerepét. A tréning része, hogy a tanulók hozzászokjanak az idegen jelenlétéhez. Biztosítani kell a vizsgatréning szabályosságát, az önálló munkát. A lebonyolító kollégának ehhez ismernie kell a szakmai vizsga lebonyolításának szabályait. A vizsgatréningre való felkészítésen adjunk tanácsot a tanulóknak a tartalék idő tervezésére, az önellenőrzésre, a fontos és kevésbé fontos megkülönböztetésére, a mentális felkészülésre, az önfegyelem, önuralom fontosságára. A felügyelő szaktanár jegyzetelje a dolgozat elkészítése során a tapasztalatait!
A vizsgadolgozat értékelése olyan tapasztalatokkal szolgál a diáknak és a szaktanárnak, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a valódi vizsga eredménye átlagban akár 10-30%-kal jobban sikerüljön, mint a vizsgatréning eredménye. Az értékelést segíti a feladatsor értékelési útmutatója és a megoldásminták. Az értékelés terjedjen ki a tanulók viselkedésének, hozzáállásának, stratégiájának értékelésére is. A teljes feladatsor kiértékelése hatalmas munka, de fontos visszajelzés. Ezzel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy bármilyen mértékű értéke¬lés lényegesen többet ér, mintha egyáltalán nem értékelünk.
Célcsoport: Az IRODAI TITKÁR szakképzés a végzős (5/13. és a 2/14.) évfolyamok számára.
Időtartam: 210-240 perc
Létszám (fő): 15