Hegesztett kötések vizsgálata,hegesztési eltérések ismerete

Tulajdonságok
Tananyag típusa és iskolafokozat*:
  • élménypedagógia
  • szakközépiskola és szakiskola
  • szakgimnázium
  • felnőttképzés, felnőttoktatás
  • digitális alkotóműhely
Szerző*: Kerezsiné Viznyiczki Anikó
Ajánlott évfolyam*:
  • 10. évfolyam
  • 11. évfolyam
  • 13. évfolyam
Ajánlott létszám*: kiscsoport (maximum 15 fő)
Időkeret*: 1-5 tanóra
Helyszín:
  • tanterem
  • tanműhely
Nehézség*: közepes (átlagos teljesítményű tanulók számára szól)
Kompetenciák*:
  • Anyanyelvi kommunikáció
  • Idegen nyelvi kommunikáció
  • Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
  • Digitális kompetencia
  • Tanulás tanulása
  • Szakmai követelményrendszerből kivett kompetenciák
Tananyagfejlesztő intézménye*: Nyíregyházi SZC Inczédy György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
Ágazat*: Gépészet
Szaktantárgy:
  • szakmai elmélet
  • szakmai gyakorlat
Az oldhatatlan kötések közé tartozó, kohéziós kapcsolatot biztosító hegesztés témakörében az egyik legfontosabb tényező a varratok minősége. Az elkészült munkadarabok élettartama, szilárdsága és esztétikuma szempontjából is meghatározó, hogy a hegesztési varrat megfelelő technikával, hibamentesen legyen elkészítve. Álljon ellen a káros külső környezeti hatásoknak, biztosítsa a megfelelő kötésszilárdságot és természetesen esztétikusan rögzítse az összehegesztendő munkadarabokat, a későbbi felhasználás céljainak megfelelően. Így az elkészült varratok vizsgálata, a varrathibák feltárása, esetlegesen gyártás közbeni javítása, nagyon fontos tényező. A hegesztett kötések hibatípusainak ismerete, szemrevételezése, a roncsolásos illetve roncsolás- mentes vizsgálatok alkalmazása a hegesztési folyamatok során meghatározzák a hegesztett szerkezetek minőségét, illetve a szerkezetek biztonságos használhatóságát. A hibatípusok nemzetközi jelölésrendszerének ismerete és alkalmazása, a hibák felismerése és javíthatósága mind a hegesztőképzés sarkalatos pontja. A tananyag összefoglalja és ábrázolja a főbb hibatípusokat, a diák segítségével csoportmunkában a tanórán elemzéseket és ötletrohamot is tarthatunk, kiegészítve a tanulók által készített és az elméleti órára behozott varratok elemzésével.