A hegesztés fő paramétereinek hatása a varratra

Tulajdonságok
Tananyag típusa és iskolafokozat*:
  • élménypedagógia
  • szakközépiskola és szakiskola
  • felnőttképzés, felnőttoktatás
  • digitális alkotóműhely
Szerző*: Kerezsiné Viznyiczki Anikó
Ajánlott évfolyam*:
  • 10. évfolyam
  • 11. évfolyam
  • 13. évfolyam
Ajánlott létszám*:
  • páros
  • kiscsoport (maximum 15 fő)
Időkeret*: 1-5 tanóra
Helyszín:
  • tanterem
  • tanműhely
Nehézség*: közepes (átlagos teljesítményű tanulók számára szól)
Kompetenciák*:
  • Anyanyelvi kommunikáció
  • Idegen nyelvi kommunikáció
  • Digitális kompetencia
  • Tanulás tanulása
  • Szakmai követelményrendszerből kivett kompetenciák
Tananyagfejlesztő intézménye*: Nyíregyházi SZC Inczédy György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
Ágazat*: Gépészet
Szaktantárgy: szakmai elmélet
A tanórák célja, hogy egy-egy kiválasztott hegesztési technológiával e készített varrat elméleti –és a gyakorlati ismereteit együtt lehessen elsajátítani, gyakorolni, tehát az elmélet és a gyakorlat egységét szeretném ezzel a tananyaggal erősíteni. Így az alkalmazott módszerek közül is elsősorban a tanár és a diákok közötti interaktivitást helyezem előtérbe. Egy egy feladat elvégzésekor a megbeszélés, a feladatot elvégző tanuló önreflexiója és a szakmai vita is előkerül. Az érveléssel, a diákok kommunikációja és a szakmai nyelv használata is formálódik, erősödik. A foglalkozások során a vizualitás kerül előtérbe, a szimulátornak köszönhetően úgy, hogy közben a varrat alakulása követhető a kívülállóknak is a digitális tábla segítségével. A varrat elkészítésének folyamatában a tanulók érdeklődése folyamatos, motiválhatóak, elemzéseikkel segítik egymást a tanulásban. E módszer alkalmazásával valósítható meg leginkább az elmélet és a gyakorlat egysége. A szimulátor használata során a tanuló dolgozik, hiszen a varrat elkészítése, az egyéni beállítások a tanulótól figyelmet és aktivitást kér. A foglalkozás sikeres megtartásának feltétele pedagógus oldalról az, hogy a pedagógus szaktárgyi tudása biztos alapokon nyugodjon. A varrat elkészítése közben feltett tanulói kérdésekre a pedagógus gyakorlati tapasztalatai, szerelési-, anyagvizsgálati ismeretei alapján választ ad, mely úgy gondolom, hogy a tanulói motiváció alapja. A diákok a gyakorlatról hozott tapasztalataikat, kérdéseiket, megosztják egymással és a pedagógussal is. Így azonnal lehet korrigálni a pedagógusnak az esetleges problémákat. A szimulátor gép használatának e sajátossága miatt, a pedagógus az adott kereteken belül rugalmasan tudja alakítani a tanítási stratégiákat a tanulási célokkal összhangban és képes differenciálni a tanulói képességeknek megfelelően. A szimulátorhoz csatlakoztatott számítógépen rögzített tanulói mappában tárolt varratképeket később is lehet elemezni, melynek során a paraméterek megfelelő beállításának elemzése és a finom motorikus mozgás begyakorlása a cél. A folyamatok során a pedagógus tudatosan alkalmazza az értékelés különböző funkcióit a pedagógiai folyamat szabályozására, a tanulói személyiség fejlesztésére, önértékelési képességük kialakítására.